کنترل کیفیت ایزوگام - آزمون و تست ایزوگام

کنترل کیفیت ایزوگام - آزمون و تست ایزوگام

برای اطلاع از چگونگی آزمون کنترل کیفیت ایزوگام(حجم نمونه، مدت زمان آزمون و استانداردها) در آزمایشگاه آریانام کلیک کنید.

عایق های رطوبتی سطوح که در اصطلاح عامیانه با نام ایزوگام شناخته می شوند، سال هاست که به بخشی جدایی ناپذیر از ساختمان­ها و صنعت ساخت و ساز تبدیل شده اند. از ورق های ایزوگام به عنوان یک لایه عایق برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ناشی از بارش برف و باران به ساختمان استفاده می گردد. سطح پشت بام ساختمان ها و برخی از جداره های غیرنمای ساختمان بوسیله ایزوگام پوشانیده می شوند تا از نفوذ رطوبت پیشگیری گردد. این مواد که بخش عمده ای از آن را قیر اصلاح شده تشکیل می دهد، از طریق اعمال حرارات به سطح مورد نظر می چسبند.

با توجه به کاربرد گسترده ایزوگام در صنعت ساختمان سوال اینست که چگونه ایزوگام مناسب را انتخاب کنیم؟ از ساده ترین راه های تشخیص کیفیت خوب ورق ایزوگام، بهره مندی آن از نشان استاندارد ملی می باشد. سازمان ملی استاندارد با تدوین استاندارد ملی شماره 3885 تحت عنوان "ورق ­­هاي انعطاف ­پذير عايق ­رطوبتي - ورق­­ هاي قيري تقويت شده عايق ­رطوبتي سطوح– ويژگی ها"، معیارها و خصوصیات یک ورق ایزوگام استاندارد و مناسب را تعیین نموده است. بنابراین توصیه می شود در حین خرید کالا در وهله اول به درج نشان استاندارد بر روی آن توجه فرمایید.

در استاندارد ملی شماره 3885 به تست های کنترل کیفی لازم جهت بررسی ویژگی های یک ورق ایزوگام مناسب اشاره شده است. در این استاندارد، عایق های رطوبتی از نظر منطقه کاربرد به سه دسته گرمسیر، معتدل و سردسیر تقسیم بندی می شوند و مجموعه­ ای از تست های کنترل کیفی الزامی متفاوت به شرح زیر برای آنها ارائه می گردد:

1- الزامات وضعیت ظاهری

2- حداقل ضخامت و حداقل جرم واحد سطح ورق ایزوگام (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد EN 1849-1).

3- طول، عرض و مستقیم بودن ورق ایزوگام (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد INSO 20187-1).

3- انعطاف پذیری ایزوگام در دمای پایین (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد INSO 20184).

4- مقاومت به جریان در دمای بالا (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد INSO 20181).

5- حداقل مقاومت کششی در نقطه ماکزیمم و حداقل افزایش طول نسبی در آزمون کشش (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد INSO 20182-1).

6- حداقل مقاومت در برابر پارگی (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد INSO 20180-1).

7- پایداری ابعادی (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد INSO 20791-2).

8- فرسودگی مصنوعی ایزوگام از طریق قرارگیری در معرض نور UV و درجه حرارت بالا (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد های BS EN 1296 و BS EN 1297).

9- نفوذ ناپذیری ایزوگام در برابر آب (طبق روش آزمون ارائه شده در استاندارد INSO 20790).

آزمایشگاه همکار آریانام با بیش از دو دهه سابقه، قادر به انجام تمامی آزمایش های کنترل کیفیت ایزوگام بوده و همچنین واحد طراحی و ساخت شرکت دانش بنیان آریانام آمادگی خود را جهت تولید و عرضه تمامی دستگاه های تست ایزوگام به واحد های تولید کننده این محصول اعلام می دارد.

 

مقاومت کششی عایق های رطوبتی بام

دستگاه تست کشش ایزوگام

 

تست ایزوگام ، تست کشش ایزوگام ، کنترل کیفیت ایزوگام ، آزمایشگاه تست ایزوگام


تاریخ

چهارشنبه 18 خرداد 1401