مقاومت کششی عایق های رطوبتی بام

مقاومت کششی عایق های رطوبتی بام

مدت مدیدی است که از عایق های رطوبتی بام برای پوشش سطح پشت بام و یا دیواره های خارجی ساختمان ها به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به ساختار و افزایش دوام و ماندگاری بنا استفاده می گردد. ماده پایه تشکیل دهنده عایق های رطوبتی، قیر پلیمری است. این ماده دارای چسبندگی و شکل پذیری بالا و نیز نفوذناپذیری بسیار مناسبی است ولی استحکام کششی و خواص مکانیکی ضعیفی دارد. به همین دلیل، اغلب از الیاف شیشه (تیشو) و الیاف پلی استر برای تقویت خواص مکانیکی قیر بهره می گیرند و در واقع محصول عایق رطوبتی نهایی، ترکیبی از چندین لایه مواد مختلف است. سطوح تحتانی و فوقانی هر ورق ازعایق های رطوبتی به منظور پیشگیری از چسبندگی ورق ها به یکدیگر، توسط فیلم های پلاستیکی نازک پوشانده می شوند. شماتیکی از مواد مختلف تشکیل دهنده یک ورق عایق رطوبتی بام و ترتیب قرارگیری آنها در کنار یکدیگر، در شکل زیر نشان داده شده است. 

پس از تولید محصول عایق رطوبتی نهایی، کنترل کیفیت خواص آن از اهمیت بالایی جهت اطمینان از کارایی مناسب و طولانی مدت محصول، برخوردار است. جهت آشنایی با آزمون ها و روش های کنترل کیفیت عایق های رطوبتی بام می توان به استاندارد ملی شماره 3885 و یا استاندارد بین المللی BS EN 13707 مراجعه نمود. یکی از مهمترین آزمون های کنترل کیفی اشاره شده در این استانداردها، بررسی مقاومت کششی عایق های رطوبتی در دو جهت طولی و عرضی می باشد. دلیل تعریف دو جهت برای بررسی خواص اینست که در مواد دارای الیاف تقویت کننده بلند، خواص مکانیکی در دو جهت موازی با الیاف و عمود بر آن متفاوت هستند. روش آزمون بررسی مقاومت کششی عایق های رطوبتی بام، در استاندارد ملی 1-20182 تشریح شده است. برای انجام این آزمون می بایست 5 آزمونه را در هر جهت تهیه کنید. فاصله بین فک های دستگاه کشش بر روی 200 میلیمتر تنظیم شده و آزمونه های به عرض 50 میلیمتر و طولی معادل 200 میلیمتر به اضافه دو برابر طول فک ها، در درون فک ها بسته شده و با سرعت 100 میلیمتر در دقیقه تحت کشش قرار می گیرند تا پارگی رخ دهد. در نهایت نیز میانگین نتایج بدست آمده از 5 آزمونه در هر جهت محاسبه شده و به عنوان مقاومت کششی محصول در نظر گرفته می شود. در روند اجرای این آزمون باید توجه داشت که آزمونه ها می بایست از فاصله حداقل 100 میلیمتری از لبه های ورق عایق رطوبتی تهیه شده و پیش از انجام آزمون به مدت حداقل 20 ساعت در شرایط استاندارد آزمایشگاه تثبیت شده و سپس مورد آزمون قرار گیرند.

شرکت دانش بنیان آریانام علاوه بر طراحی و تولید با کیفیت و مقرون به صرفه دستگاه کشش یونیورسال، سایر تجهیزات مورد نیاز برای کنترل کیفیت عایق های رطوبتی بام را تولید نموده و در اختیار مشتریان قرار می دهد. همچنین آزمایشگاه آریانام آمادگی خود را به منظور عقد قرارداد با شرکت های تولیدی عایق های رطوبتی بام جهت کنترل کیفیت محصولات نهایی و مشاوره جهت تسهیل فرایند دریافت نشان استاندارد اعلام می دارد.


تاریخ

یکشنبه 16 آذر 1399