معرفی آزمایشگاه پلیمر آریانام(بخش چهارم)

معرفی آزمایشگاه پلیمر آریانام(بخش چهارم)

معرفی آزمایشگاه پلیمر آریانام – بخش اول (کلیک کنید)

 

   آزمایشگاه شرکت دانش بنیان آریانام ضمن جذب کارشناسان خبره و به ‌کارگیری تجهیزات آزمایشگاهی جامع و پیشرفته در جهت ارتقاء کیفیت محصولات پلیمری تولید شده در کشور بر اساس استانداردهای ملی و با استقرار و پیاده‌سازی سیستم مدیریتی و فنی آزمایشگاه‌ها بر اساسISO/IEC 17025 و همچنین با عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی توانسته است گامهایی موثر در زمینه‌ی بهبود خدمات آزمایشگاهی در صنعت پلیمر بردارد. همکاری مستمر با شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی اعم از وزارت جهاد کشاورزی،وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران،سازمان آب و فاضلاب، شرکت ملی مخابرات، شرکت‌های بازرسی، گمرکات، شهرک های صنعتی، مپنا، قرارگاه خاتم الانبیاء، واحدهای تولیدی محصولات پلیمری، انجمن‌ها و دیگر آزمایشگاه‌های همکار در جهت انجام مقایسات بین آزمایشگاهی، تدوین استانداردهای جدید، رفع نواقص استانداردهای موجود ازجمله برنامه‌هایی است که همواره در دستور کار این واحد آزمایشگاهی قرار گرفته است. تسریع و تسهیل امور و دقت در صدور نتایج آزمون محور اصلی خط مشی آزمایشگاه برای تکریم، جلب رضایت ارباب رجوع و مشتری ‌مداری می باشد.

فعالیت این آزمایشگاه با شماره گواهینامه T/1001 مورد تایید اداره کل استاندارد استان تهران می باشد.

این آزمایشگاه که از4 بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

1-آزمایشگاه خواص فیزیکی و مکانیکی(و الکتریکی)

2-آزمایشگاه شناسایی

3-آزمایشگاه فشار

4-آزمایشگاه عملکردی

در این قسمت به معرفی بخش شناسایی و آنالیز این مجموعه می پردازیم.

مهندسی معکوس و شناسایی مواد تشکیل دهنده قطعات و اجزائ تشکیل دهنده مستربچ و کامپوندهای پلیمری از اهمیت بسزایی برخوردار است خصوصا امروزه که بر اساس تحریم ها صنعت کشور نیازمند بومی سازی دانش تولید می باشند لذا تولید قطعات بر پایه دانش داخلی ابتدا نیازمند شناسایی مواد تشکیل دهنده قطعات مشابه خارجی است.

قطعات پلیمری از اجزائ مختلفی از جمله پایه پلیمر(که میتواند تک جزیی یا چند جزئی باشد)فیلر، رنگ دانه، روان کننده، تاخیر دهنده، انتی اکسیدان، بهبود دهنده ضربه پذیری، آنتی اوزن ، ضد اشتعال و سایر بهبود دهنده های خواص بنابه کاربردشان تشکیل می شوند که شناسایی هر جز با روشها و دستگاههای مختلفی انجام میشود.

در ابتدا میتوان با روشهای مقدماتی مانند تست شعله و حلالیت و شرایط اشتعال و حلالیت مواد در حلالهای مختلف اطلاعات مناسبی از قطعات بدست آورد.

بررسی دانسیته مواد نیز اطلاعات مفیدی از ماده مشخص میکند.

برای بررسی میزان روان کننده و نرم کننده می توان از آزمون سوکسله و حل کردن روغن در حلال و خروج آن از ماده  استفاده کرد.

برای بررسی میزان دوده و فیلر معدنی از دستگاه درصد دوده و کوره لوله اتی استفاده میشود.

از راههای دیگر برای بررسی میزان فیلر و دوده استفاده از دستگاه TGA(گرما وزن سنجی) می باشد.

برای شناسایی پایه پلیمر ابتدا بعد از بررسی روشهای مقدماتی از دستگاه FTIR(طیف سنجی مادون قرمز) استفاده میشود و بر اساس پیک های جذب در نواحی مختلف گروه های عاملی و پیوندهای موجود در پلیمر شناسایی میگردد که تا حد زیادی ما را از ماهیت پلیمر آگاه می سازد.برای شناسایی دقیق تر بعد از آزمون FTIR از ماده آزمون DSC(کالری متری روبشی تفاضلی) گرفته میشود تا اطلاعات دقیقی از دمای انتقال شیشه ایTg، دمای ذوب، دمای کریستالیزاسیون و ... ماده بدست آید و انواع گرید پلیمرهای نیمه کریستالی از قبیل پلی اتیلن و پلی آمید مشخص شود.

همچنین میتوان برای بررسی نوع و میزان هر جز از اجزائ تشکیل دهنده پلیمر از ماده آزمون TGA گرفت که دمای تخریب اجزائ تشکیل دهنده و میزان آنها مشخص میشود.

روشها و دستگاههای مختلف دیگری نیز برای شناسایی دقیق تر و کامل تر مواد و قطعات پلیمری استفاده میشود که به درخور مواد از آنها استفاده می شود که برای توضیح آنها به زمان بیشری نیاز می باشد.

در آزمایشگاه پلیمر آریانام شناسایی و آنالیز کامل قطعات و مواد پلیمری به وسیله کارشناسان این مجموعه انجام میشود.

همچنین دوره های آموزشی آنایز و شناسایی پلیمرها در این مرکز برگزار میشود.

 

 

آزمایشگاه پلیمر ، تست پلیمری ، تست پلیمر ، تجهیزات آزمایشگاه پلیمر ، پلیمر، پلاستیک ، لاستیک ، آزمایشگاه ، تست پلیمرها ، آنالیز پلیمر ، آزمایشگاه تعیین ماهیت ، استاندارد ، آنالیز مواد پلیمری ، آزمایشگاه پلیمری تهران ، آزمایشگاه همکار استاندارد و کنترل کیفیت آنالیز های پلیمری


تاریخ

چهارشنبه 22 تیر 1401