کاربرد پلیمرها در صنعت بسته بندی

کاربرد پلیمرها در صنعت بسته بندی

امروزه صنعت بسته بندی یکی از مهم ترین صنایع دنیا می باشد و شرکت های تولیدی ضمن تلاش جهت تولید مواد و کالاهای با کیفیت بالا هزینه های بسیار زیادی در راستای ارائه بسته بندی با ظاهر و کیفیت مناسب پرداخت میکنند زیرا بر کسی پوشیده نیست که ظاهر مناسب در بسته بندی محصولات و ایجاد جذابیت بصری نقش بسزایی در فروش محصولات ایفا میکند.

موادی که به طور معمول در بسته بندی مواد غذایی از دیرباز استفاده شده‌اند، شامل شیشه، فلزات، کاغذ و پلیمرهای سخت و انعطاف پذیر میباشند. بر اساس مواد بکار رفته در صنعت بسته بندی در سراسر جهان، ۳۶% مواد کاغذی، ۱۷% فلز، ۳۴% پلیمرها، ۱۰% شیشه و ۳% سایر مواد استفاده می‌شوند که هر کدام مزایا معایب خاص خودشان را دارند. پلیمرها که موادی در دسترس، متنوع، به نسبت ارزان قیمت و قابل مهندسی کردن هستند امروزه به مهم ترین مواد در صنعت بسته بندی تبدیل شده اند که میزان استفاده از آنان روز به روز در حال افزایش میباشد.

از جمله پلیمرهای بکار رونده در صنعت بسته بندی می توان به:انواع پلی اتیلن(PE)، پلی استایرن(PS)، پلی پروپیلن(PP)، پی وی س(PVC)، پلی وینیلیدن کلراید(PVDC)، پلی اتیلن ترفتالات(PET) و... اشاره کرد.

هر چند که امروزه به دلیل مشکلات زیستی و غیر قابل تخریب بودن این مواد و یا نیاز به صرف هزینه بسیار بالا جهت تخریب آنها استفاده از پلیمرها به چالشی بزرگ در جامعه جهانی تبدیل شده است اما به واقع استفاده از آنها اجتناب ناپذیر بوده و شرکت های بسته بندی موظف به استفاده از پلیمرهای طبیعی زیست سازگار در طراحی بسته بندی خود شده اند که از جمله این پلیمرها میتوان به پلی وینیل الکل (PVA)، پلی گلیکولیک اسید (PGA)، پلی کاپرولاکتون (PCL)، پلی لاکتیک اسید (PLA) و پلی بوتیلن سوکسینات (PBS) اشاره کرد.

در حوزه بسته‌بندی هر یک از پلیمرها، کاربرد خاص خود را دارند و نمی‌توان از هر پلیمری برای هر بسته‌بندی استفاده کرد.در زیر به کاربرد برخی پلیمرها در صنعت بسته بندی اشاره میشود.

از پلی استایرن برای محافظت و بسته‌بندی مواد شکستنی استفاده می‌شود همچنین ظروف لوازم آرایشی و بهداشتی برخی از بطری‌ها از استایرن ساخته می شود. از پلی پروپیلن در ساخت درپوش ها، تولید بطری و سینی و کارتن و … استفاده می گردد.

پلی وینیل کلرید بیشتر در بسته‌بندی های وکیومی کاربرد دارد.

برای تولید فیلم و نوار، بیشتر از پلی اتیلن با چگالی پایین استفاده می‌شود.از پلی اتیلن با چگالی بالا بیشتر برای تولید بطری و لوله استفاده می‌شود.

کاربرد اصلی پلی اتیلن ترفتالات، بسته‌بندی آرایشی و نوشیدنی‌ها و بسته بندی مواد غذایی است

برای تولید بسته‌بندی مواد دارویی باید از پلی وینیلدن کلرید استفاده کنیم.

همچنین کاربرد اصلی پلی اتیلن خطی با چگالی پایین، لایه و یا نوار برای آب‌‌بندی درپوش‌های بطری‌ها است.

شرکت مهندسی آریانام ضمن دارا بودن آزمایشگاه مجهز پلیمری برای بررسی کیفیت این مواد آماده ارائه خدمات مشاوره ای در جهت مهندسی محصول و مهندسی معکوس این مواد و برگزاری دوره های آموزشی و سمینار در صنعت بسته بندی و پلیمرهای زیست سازگار می باشد.

گرداورنده: سهیل زنوزی

 


تاریخ

شنبه 8 آبان 1400