تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن

تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP)، پلی اولفین‌های گرمانرم و نیمه بلوری هستند که در صنایع مختلف به صورت گسترده ای استفاده می شوند.

در صنایع مختلف، استفاده از هر دو نوع ماده امکان پذیر است اما برای انتخاب بهترین گزینه، نکاتی کلیدی وجود دارند که با دانستن آن بهترین انتخاب برای هدف شما بوجود می آید.

تفاوت اصلی این دو پلیمر در واحد مونومری آنها می باشد. واحد مونومری پلی اتیلن و پلی پروپیلن به ترتیب اتیلن و پروپیلن هستند که در شکل زیر مشاهده می‌شود.

 

تفاوت پایه ای آمیزه های پلی اتیلن و پلی پروپیلن

1.      مقاومت در برابر ضربه و خواص فیزیکی پلی اتیلن طوری است که پایداری بیشتری در برابر سرما دارد. از طرف دیگر، پلی پروپیلن مقاومت خستگی بالایی دارد .

2.      بار الکتریسیته ساکن پلی اتیلن کمتر از پلی پروپیلن بوده و عایق الکتریکی خوبی است.

3.      نقطه ذوب پلی پروپیلن بیشتر از پلی اتیلن است و در تولید پلاستیک‌های ساختاری و الیاف به کار می روند.

4.      مقاومت در برابر نور UV پلی اتیلن بیشتر از پلی پروپیلن است.

5.      در پلی پروپیلن به دلیل سرعت کم بلورینگی، حضور عامل هسته زا موثر خواهد بود در حالی که در پلی اتیلن به دلیل سرعت بالای بلورینگی، حضور عوامل هسته زا کم اثر است. بنابراین امکان تولید محصول شفاف در پلی پروپیلن بیشتر است.

6.      چاپ پذیری فیلم‌های پلی پروپیلن بیشتر از پلی اتیلن است و در فیلم های پلی اتیلنی، تنها در صورت اصلاح سطح چاپ پذیری میسر می گردد.

7.      استفاده از پلی اتیلن معمولا به صورت صد در صد خالص است اما پلی پروپیلن عموما با پلی اتیلن کوپلیمره می‌شود.

8.      مقاومت شیمیایی پلی پروپیلن در برابر حلال­های آلی، اسیدها و الکترولیت­ها بسیار بیشتر از پلی اتیلن است.

9.      مقاومت در برابر ترک خوردگی پلی پروپیلن پایین است اما پلی اتیلن تا حدودی کشسان بوده و انعطاف پذیری بیشتری دارد.

10.  پلی پروپیلن سخت تر از پلی اتیلن است و برای تولید قطعات قالبگیری شده استفاده بیشتری دارد.

 

نحوه شناسایی پلی اتیلن و پلی پروپیلن

آزمون شعله

بويي كه از سوختن پلي‌اتيلن نسبتاً خالص حاصل می شود رايحه‌ پارافين‌ها و واكس‌ها را تداعي مي‌كند زيرا با ساختمان مولكولی آن­ها تشابه دارد. بويي كه از سوختن پلی پروپیلن خالص به مشام مي­رسد عطر‌ی نسبتاً مشابه سوختن پلی اتیلن با تندی بیشتری می باشد.

 

آزمون بررسي گستره ذوب

چون در فرآيندهاي پليمريزاسيون مواد پليمري توزيع جرم مولكولي وجود دارد و همه زنجيرها داراي جرم مولكولي يكسان نيستند، در حين ذوب ابتدا زنجيرهاي سبك‌تر و سپس سنگين‌تر ذوب مي شوند كه همين امر موجب به­وجود آمدن پديده­ي گستره ذوب در پلاستيك­ها مي‌شود. در جدول زیر گستره ذوب شش پلاستيك مهم ارائه شده است.

گستره ذوب پلی اتیلن و پلی پروپیلن

Melting rangePlastic
115 ± 4°CLDPE
115 ± 4°CHDPE
115 ± 4°CLLDPE
115 ± 4°CPP

 

آزمون تعيين دانسيته

دانسيته يا وزن مخصوص هر قطعه عبارتست از وزن واحد حجم آن، و مقدار آن از فرمول d = M/V gr/cm3 محاسبه مي‌شود. هر قدر قطعه­ي پليمري كه در نظر است وزن مخصوص آن اندازه­گيري شود خالص‌تر باشد (داراي مواد افزودني كمتر)، دانسيته آن به مقادير مندرج در كتب و جداول نزديك‌تر خواهد بود.

تعيين دانسيته يك قطعه پلاستيكي از نظر كنترل كيفيت بسيار مهم، ولي از جهت كمك به شناسايي كيفي حائز اهميت زيادي نيست.

مقايسه دانسيته تقريبي پلی اتیلن و پلی پروپیلن

Density (g/cm3)Plastic
0.89 – 0.93LDPE
0.94 – 0.98HDPE
0.85 – 0.92PP

آزمایشگاه آریانام با بیش از 20 سال سابقه در زمینه شناسایی و تعیین ماهیت پلیمرها، آمادگی خود را جهت همکاری و مشاوره به تولیدکنندگان و محققین در راستای تعیین ماهیت و مشاوره مهندسی معکوس قطعات وارداتی و تولید داخل اعلام می دارد. 


تاریخ

شنبه 8 خرداد 1400