انواع تسمه بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربرد

ستون   
    

تسمه یک نوار پلاستیکی یا لاستیکی بوده که برای انتقال حرکت و ایجاد پیوند بین دو یا چند شفت و محور استفاده می‌شود. در این انتقال حرکت، جهت حرکت پولی ها می‌تواند یکسان باشد و یا با ضربدری بستن تسمه می‌توان جهت حرکت را تغییر داد.انواع تسمه بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربرد

تسمه های تخت (Flat belts)

از جمله قدیمی ترین تسمه های انتقال حرکت و توان، تسمه های تخت می باشند. این تسمه ها در فرایند مونتاژ، نیاز به اعمال کشش زیادی داشته که منجر به اعمال بارهای بسیار قوی می گردد. همچنین به دلیل صاف بودن سطوح، امکان سرخوردن آن روی پولی‌های ساده وجود دارد.
 

 تسمه های گرد (round belts)

این دسته محصولات شامل تسمه‌هایی با سطح مقطع دایره‌ای شکل هستند. این نوع از تسمه برای اجرا در پولی‌هایی با شیارهای  v شکل با زاویه ۶۰ درجه طراحی شده اند. تسمه‌های گرد فقط در موقعیت‌هایی که گشتاور نسبتاً پایین است استفاده می گردد. این گروه از تسمه ها، در طول ‌ها و اندازه‌ های مختلف تولید می‌ شوند.


 

تسمه های Vشکل (ذوزنقه‌ای)  (v-belts)

این تسمه که هم به عنوان تسمه v و هم به عنوان طناب گوه شناخته می‌شود، دارای سطح مقطع ذوزنقه‌ای شکل می باشد. این گروه از تسمه ها، معایبی از جمله لغزش و هم ترازی در تسمه های تخت را حل می کنند. تسمه‌های v شکل بهترین ترکیب از کشش، سرعت حرکت، بار اعمالی به یاتاقان‌ها و عمر طولانی را فراهم می‌کنند. این تسمه‌ها به خاطر ضخامت بیشترشان نسبت به تسمه‌های تخت، نیاز به پولی‌های بزرگتری دارند و دارای طول‌های قابل تنظیم با قابلیت جداسازی قطعات و متعلقات در هنگام لزوم می باشد.

برای بدست آوردن قدرت بالای مورد نیاز، ۲ یا چند تسمه ذوزنقه‌ای را در آرایشی به نام multi-v در کنار یکدیگر به هم متصل می‌کنند که در پولی‌های چند شیار، قابل اجرا می ‌باشند.

 

تسمه های چند شیار (multi-groove belts)

این تسمه معمولاً از ۵ یا ۶ تسمه V شکل در کنار یکدیگر ساخته می‌شود. به همین خاطر برای همان سطح دیسک، تسمه نازکتری نسبت به ذوزنقه‌ای به ما می دهد که باعث انعطاف پذیری بیشتر تسمه می‌شود. در اینجا کاهش اثرات حرارت بر روی تسمه باعث افزایش و بهبود عملکرد آن می گردد. این امر موجب کاهش دمای کارکرد و افزایش طول عمر تسمه در حین بهره برداری می گردد.


 

تسمه های آجدار (ribbed belts)

تسمه آجدار، تسمۀ انتقال قدرتی است که شامل شیارهای طولانی می‌باشد. این تسمه، ترکیبی از تسمه مسطح و تسمه v شکل است. این تسمه در کمپرسور، دوچرخۀ تناسب اندام، ماشین‌آلات کشاورزی، میکسر مواد غذایی، ماشین لباسشویی، ماشین چمن‌زنی و … استفاده می‌شود.


 

تسمه های تایمینگ (timing belts)

این تسمه با نام‌های دیگری از جمله ” تسمه دندانه‌دار”، ” تسمه همزمان” و ” تسمه تایم” نیز شناخته می‌شود. این تسمه دارای دندانه هایی با پروفیل (شکل) مشخص و دقیق بوده که آنرا با پولی دندانه‌دار (پولی تایمینگ) مناسب تطبیق می‌دهند تا هنگامی که به درستی رگلاژ گردید، بعد از آن هیچ لغزشی نداشته باشد و در سرعت ثابت عمل کند. این تسمه اغلب برای انتقال حرکت مستقیم با رعایت زمان بندی دقیق استفاده می گردد.


 

آزمایشگاه همکار آریانام با بیش از یک دهه تجربه، قادر به انجام طیف گسترده ای از آزمون های کنترل کیفیت جهت بررسی مشخصات و ویژگی های تسمه های گوناگون تولیدی و وارداتی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، لطفا با واحد آزمایشگاه تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 


تاریخ

شنبه 13 دی 1399