ساخت ترکیب جدید پلیمری درشرکت نفت و گاز مارون

ساخت ترکیب جدید پلیمری درشرکت نفت و گاز مارون

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، به نقل از شرکت بهره ­برداری نفت و گاز مارون این ترکیب پس ازتعیین ساختار دقیق با استفاده از تکنیک تفرق اشعه ایکس (Single-crystal X-ray diffraction analysis)، در پایگاه داده کمبریج به عنوان یک ترکیب جدیدثبت جهانی گردید.

علاوه بر این، از این پلیمر دو بعدی کامپوزیتی نیز تهیه شد که کامپوزیت تهیه شده راندمان بالاتری را جهت جذب رنگ‌های کاتیونی نشان داد.

از این پلیمر دو بعدی جهت حذف رنگ­های کاتیونی محلول در آب استفاده می‌شود و به همراه کامپوزیت تهیه شده از آن، جذب انتخابی رنگ‌های کاتیونی محلول در آب امکان­پذیر می‌­شود.

نتیجه این پژوهش که توسط محمد علیزاده به عنوان پروژه دکتری با همراهی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز و دو تن از اساتید دانشگاه دگلی میلان ایتالیا انجام شد، در نشریه Journal of Solid State Chemistry از انتشارات Elsevier به چاپ رسید.

گفتنی است پلیمر‌های کوئوردیناسیونی (Coordination Polymer) دسته‌­ی جدیدی از مواد می‌­باشند که به خاطر خواص ویژه در حوزه‌های شیمی آلی و معدنی، بیوشیمی، مواد، الکتروشیمی و داروسازی، مورد توجه صنایع زیادی در سراسر جهان قرار گرفته‌­اند.


تاریخ

چهارشنبه 26 آذر 1399