کاهش جدی حجم معامله پلیمرها

کاهش جدی حجم معامله پلیمرها

کاهش بیش از ۱۰ درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت داد و ستد ۵۴ هزار و ۵۰۰ تنی در هفته گذشته نشان داد که یک عقبگرد جدی در این بازار به ثبت رسیده است تا جایی که حجم معاملات به کمترین رقم از روزهای نیمه تعطیلی ابتدایی سال جاری تاکنون کاهش داشته است. این سیگنال در شرایطی ثبت شده که حجم عرضه‌ها بیش از ۵ درصد و تقاضا هم نزدیک به ۵/ ۱۵ درصد کاهش یافته است.

تمایل بازار به سمت ضعف معاملات

این دو داده نشان می‌دهد که بازار به‌صورت بنیادین به سمت ضعف متمایل شده است اگرچه روند کاهشی عرضه‌ها از یک مسیر نزولی مستمر در هفته‌های اخیر حکایت داشته است تا جایی که در هفته قبل حجم عرضه‌ها به کمترین رقم از هفته منتهی به ۱۵ فروردین‌ماه تاکنون کاهش یافته است.

این داده را باید جدی گرفت زیرا این شائبه را مطرح می‌کند که با کاهش نسبی تقاضا، عرضه‌کنندگان هم دیگر میلی به عرضه ندارند تا شاید در ضعف عرضه‌ها شاهد رقابت باشیم و از این مسیر قیمت‌های بالاتری به ثبت برسد.

البته تقاضا هم شرایطی دارد که بضاعت رشد قیمت‌ها را نه تنها محدود کرده بلکه به رغم افزایش قیمت‌های پایه، شاهد کاهش نرخ در شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد هستیم. این سیگنال مهم از ضعف عمیق تقاضا در بازار رسمی بورس کالا حکایت دارد.

البته ضعف خرید در بورس کالا را می‌توان در آمارهای جانبی هم مورد بررسی قرار داد. به‌عنوان مثال در هفته گذشته درصد معامله عرضه‌ها در بورس کالا ۶۸/ ۸۰ درصد بوده است یعنی این درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته است.

این درصد معامله تنها از هفته ابتدایی (کاری) سال جاری یعنی هفته منتهی به ۸ فروردین‌ماه بیشتر است و به معنی بی‌توجهی جدی به خرید تعبیر خواهد شد.

درصد تقاضا به نسبت عرضه‌ها یا ثبت چند برابری تقاضا در برابر هر تن عرضه نیز شرایط مطلوبی ندارد و به رقم ۳/ ۱۱۴ درصد بالغ شده یعنی در برابر هر تن عرضه تنها ۱۴/ ۱ تن تقاضا درج شده است.

این رقم هم کمترین رقم درج شده از هفته منتهی به ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون است که به معنی وضعیتی وخیم در این بازار تلقی خواهد شد اگرچه هفته منتهی به ۲۵ بهمن‌ماه هم یک زمان استثنایی و نیمه‌تعطیل بوده و این مقایسه باز هم نمی‌تواند وضعیت وخیم خرید را شرح دهد و اوضاع در هفته گذشته بدتر از این موارد است.

دلایل ضعف تقاضا

ساده‌ترین دلیل برای ضعف تقاضا را می‌توان در کاهش قیمت‌های مستمر در هفته‌های اخیر به شمار آورد؛ یعنی در شرایطی که شاهد کاهش ممتد قیمت‌ها در بازار داخلی هستیم خرید حتی با ذهنیت سفته‌بازی هم توجیه چندانی نداشته است.

سفارشات خرید هم به قدری پایین آمده که بعضا موجودی انبارهای تولیدکنندگان کفاف تقاضای پیش‌رو را می‌دهد. از سوی دیگر چشم‌انداز روشنی از وضعیت تولید، فروش و صادرات هم متصور نیست تا در نهایت جذابیت خرید را محدود کند.

در کنار این موارد البته باید به حضور در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه نیز اشاره کرد یعنی سهمیه‌های خرید بسیاری از افراد به پایان رسیده و در ضعف قیمت‌ها تمایل به خرید از مسیرهای غیر بازاری هم محدود شده است.

تجمیع این موارد میل به خرید را کاهش داد اگرچه مهم‌ترین سیگنال را باید در فاصله قیمتی بین بورس و بازار و در نهایت کاهش حجم معاملات رهگیری کرد.

با توجه به این شرایط احتمالا روزهای سخت پیشین باز هم تکرار خواهد شد یعنی این داده‌ها می‌گوید که بازار باز هم با دشواری‌های پیشین همراه خواهد بود ولی این تمام ماجرا نیست.


تاریخ
5/25/2019 11:27:40 AM
منبع خبر