استحکام کلاف مسواک

استحکام کلاف مسواک

مسواک یکی از پرکاربردترین ابزار بهداشتی موجود در دنیاست. با توجه به اهمیت این وسیله در حفظ بهداشت دهان و دندان، توصیه می شود از مسواکی با کیفیت مناسب استفاده گردد. جهت اطمینان از کیفیت مسواک، در حین خرید دقت کنید که محصولی مورد تایید سازمان های ذیربط را تهیه نمایید. در این راستا، توجه به درج شدن نشان استاندارد بر روی محصول مورد نظر می تواند به شما کمک کند. درج نشان و شماره استاندارد بر روی یک محصول به معنای حصول نتایج قابل قبول پس از انجام تمامی ردیف های آزمون های کنترل کیفیت درج شده در استاندارد مورد نظر می باشد. در زمینه مسواک های دستی، آزمون های کنترل کیفیت در استاندارد ملی شماره 2063 با عنوان "دندانپزشکی- مسواک های دستی- الزامات فیزیکی و روش های آزمون" ارائه شده اند.

در استاندارد ملی شماره 2063، پس از اشاره به الزامات فیزیکی و ظاهری یک مسواک مناسب، آزمون های دیگری از قبیل استحکام کلاف مسواک، استحکام ضربه ای دسته مسواک، تأثیر مواد شیمیایی بر مسواک و مقاومت خستگی مسواک مورد تشریح قرار گرفته اند که در این مقاله به آزمون استحکام کلاف می پردازیم.

طبق تعریف استاندارد، به هر رشته ای که در سر مسواک و به صورت مجزا وجود دارد فیلامنت می گویند. مجموعه ای از فیلامنت ها که در یک گروه به سر مسواک متصل شده اند کلاف نامیده می شوند. 

در آزمون استحکام کلاف، نیروی لازم برای جدا شدن یک کلاف از سر مسواک اندازه گیری می شود. بدین منظور، ابتدا به یک وسیله نگهدارنده برای ثابت نگه داشتن سر مسواک نیاز است که ساختار آن مطابق شکل باید به گونه ای باشد که نیروی فشاری به کلاف ها منتقل نشود. سپس تمامی فیلامنت های یک کلاف تقریبا از نقطه میانی طول کلاف در یک گیره محکم شده و نیروی لازم برای بیرون کشیدن کلاف با استفاده از دستگاه آزمون کشش و سرعت کشیدن بین 20 تا mm/min 100 اندازه گیری می گردد. طبق الزام این استاندارد، نیروی جدا کردن کلاف نباید کمتر از N 15 باشد.

انجام تمامی آزمون های کنترل کیفیت مسواک مطابق با استاندارد ملی 2063 در آزمایشگاه آریانام امکان پذیر می باشد. همچنین تمامی دستگاه های مورد نیاز برای انجام آزمون های مذکور از جمله دستگاه کشش یونیورسال، توسط واحد طراحی و ساخت شرکت دانش بنیان آریانام تولید شده اند.

لطفا جهت خرید دستگاه ها و یا انجام آزمون های کنترل کیفیت با شماره های 9-66911056 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 


تاریخ

یکشنبه 29 فروردین 1400