رده‌بندی پروفیل های PVC-U

رده‌بندی پروفیل های PVC-U

پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از پرمصرف ترین پلیمرهای دنیاست که از آن در تولید محصولات متعددی استفاده می شود. از مهمترین خصیصه های این پلیمر می توان به ویژگی خود اطفائی به دلیل وجود اتم کلر در ساختار آن اشاره نمود که منجر به پتانسیل بالای کاربرد آن در بسیاری از محصولات ملموس در زندگی روزمره شده است. قیمت پایین این پلیمر در مقایسه با سایر پلیمرهای رایج و نیز توانایی بسیار بالای آن در پذیرش و سازگاری با انواع افزودنی ها از دیگر مزایای ویژه PVC هستند که دست تولیدکننده را در طراحی فرمولاسیون و دستیابی به تنوع گسترده ای از محصولات با قیمت مناسب باز می گذارد.

امروزه با توجه به رشد صنعت PVC در ایران، تقریبا همه ما با پروفیل های پلی وینیل کلراید سخت (PVC-U) برای ساخت درها و پنجره ها آشنایی داریم. این پروفیل ها که در بسیاری از خانه های ایرانی دیده می شوند به کمک فرایند اکستروژن و با افزودن افزودنی های گوناگون به PVC تولید می شوند. پس از تولید پروفیل ها توسط شرکت های تولیدکننده، محصول نهایی پیش از عرضه به بازار و قرارگیری در اختیار مشتریان می بایست الزامات کیفی مشخصی را برآورده سازد. در همین راستا استاندارد ملی ایران به شماره 12291 به منظور بررسی الزامات و ویژگی های پروفیل های PVC-U برای ساخت درها و پنجره ها تدوین شده است. در این استاندارد پروفیل ها به سه گونه متفاوت براساس نواحی اقلیمی، مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط وزنه و براساس ضخامت دیواره خارجی، رده بندی شده اند که در اینجا به توضیح مختصر این رده بندی ها پرداخته می شود.

رده بندی براساس نواحی اقلیمی

در این رده بندی، نواحی اقلیمی معتدل M (Moderate Climate) و سخت S (Severe Climate) لحاظ شده اند که معیار آن، کل تابش سالانه خورشید بر روی سطح افق و یا متوسط دمای گرم ترین ماه سال در آن اقلیم می باشد. این اطلاعات در جدول 1 نشان داده شده اند. باید توجه داشت که پروفیل های طراحی شده برای اقلیم معتدل، توانایی کاربرد در نواحی اقلیمی سخت را نداشته و ممکن است منجر به ضعف در عملکرد شوند.

رده بندی بر اساس مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط وزنه

در این رده بندی، مقاومت پروفیل های تولیدی در برابر ضربه ناشی از سقوط وزنه ای مشخص از ارتفاعی معین در دمای °C 10- مورد بررسی قرار می گیرد (جدول 2). در واقع پروفیل رده I باید بتواند ضربه ناشی از سقوط وزنه به جرم یک کیلوگرم از ارتفاع یک متری را تحمل نموده و دچار شکست نشود. رده 0 نیز مربوط به پروفیل هایی است که به دلیل شکل هندسی شان امکان انجام آزمون ضربه سقوط وزنه بر روی آنها فراهم نیست.

رده بندی براساس ضخامت دیواره خارجی

طبق تعریف استاندارد، سطحی از پروفیل که وقتی پنجره بسته باشد در معرض دید است، سطح قابل رؤیت نامیده می شود و سطحی که با بسته شدن پنجره دیگر در معرض دید نیست، سطح غیرقابل رؤیت نامیده می شود. در رده بندی براساس ضخامت دیواره، هر یک از این سطوح دارای الزاماتی از نظر ضخامت می باشند که در جدول 3 ارائه شده است.

براساس الزامات استاندارد ملی 12291، این سه نوع رده بندی می بایست بر روی محصول نهایی نشانه گذاری شوند و بنابراین مصرف کننده در حین خرید می تواند با بررسی آنها از کیفیت محصول خریداری شده اطمینان حاصل نماید. 

آزمون های گوناگون دیگری نیز به منظور کنترل کیفیت پروفیل های PVC-U در استاندارد ملی 12291 لحاظ شده اند که در روزهای آتی به صورت مجزا و مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

شرکت مهندسی آریانام با بیش از 10 سال تجربه در طراحی و ساخت انواع دستگاه های کنترل کیفیت پروفیل ها، آزمون و کنترل کیفیت این محصولات و نیز آموزش روش های کنترل کیفیت و طراحی فرمولاسیون محصولات PVC، آمادگی خود را جهت ارائه خدمات گوناگون به مشتریان گرامی اعلام می دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 66911056-9 تماس حاصل فرمایید. 


تاریخ

دوشنبه 11 اسفند 1399