لوله پلی‌ اتیلن

لوله پلی‌ اتیلن

لوله پلی‌ اتیلن لوله‌های سیاه‌رنگ برای آب‌رسانی، گازرسانی و برای فاضلاب استفاده می‌شوند.

لوله پلی‌ اتیلن لوله‌ای است که از نوعی پلیمر مصنوعی به همین نام ساخته می‌شود که به خاطر ساختار شیمیایی منحصربه‌فرد خود، مزیت‌های زیادی برای آن شمرده‌ شده‌اند. لوله‌های پلی‌ اتیلن از انواع لوله‌هایی هستند که جهت انتقال سیالات بیشتر با ماهیت مایع و در برخی مواقع جهت انتقال خطوط گاز به کار می‌روند.

لوله‌های پلی‌اتیلن محفظه‌هایی توخالی هستند که بسته به نوع فشار سیال ورودی و مقدار دبی آن دارای ابعاد و فشارهایی متناسب با نیاز پروژه تولید می‌گردند که از استحکام بالایی در مقایسه با انواع مشابه خود دارند. لوله پلی‌ اتیلن که از جنس پلی‌اتیلن HDPE تولید می‌گردد دارای انعطاف‌پذیری بی‌نظیری است نسبت به لوله‌های فلزی سنتی و در برابر خمیدگی مقاوم می‌باشند، لوله‌های پلی‌اتیلن برای زمانی که تحت‌فشار هست.

بیشترین زمان مصرف و دوام لوله‌های پلی‌اتیلن در کشور استرالیا بوده است که ۵۰ سال طول کشیده، با اینکه نمی‌توان به‌راحتی عمر واقعی محصولی را پیش‌بینی کرد اما می‌توان گفت تا زمانی که نیاز به توان‌بخشی اساسی در لوله پلی‌اتیلن باشد می‌توان از آن انتظار ۱۰۰ سال کار کردن مفید را داشت.

 

کاربرد لوله پلی‌ اتیلن

 

لوله‌های پلی‌ اتیلن با توجه به مشخصات منحصربه‌فرد خود دارای کاربردهای وسیعی در انتقال سیالات در پروژه‌های بزرگ صنعتی هست که لوله پلی‌ اتیلن را متمایز از سایر لوله‌ها کند. لوله‌ پلی‌ اتیلن امروزه ایده‌آل‌ترین گزینه برای سیستم‌های انتقال آب، فاضلاب شهری و صنعتی، لوله انتقال گاز، کاورینگ کابل، لوله‌های آتش‌نشانی و اطفاء حریق و بهترین انتخاب جهت انتقال آب دریا و دیگر کاربردها در آب‌های شور هست.

لوله پلی‌ اتیلن با کاربردهای فراوان توانسته است لوله‌های مختلف فلزی و چدنی و بتنی را از چرخه صنعت و آب و فاضلاب خارج کند و خود را به عنوان محصولی بی‌رقیب که دارای خواص مکانیکی بسیار عالی است مطرح نماید لوله پلی‌ اتیلن تک جداره جهت انتقال سیالات با فشار داخلی، لوله پلی‌ اتیلن دوجداره کاروگیت جهت انتقال فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی بیشترین کاربرد را در دنیای امروز دارد و همچنین لوله پلی‌ اتیلن گازرسانی در سرعت و پیشرفت انتقال گاز و پخش گاز به منازل انقلابی به وجود آورده است.

مزایای لوله پلی‌ اتیلن

 

لوله پلی‌ اتیلن از زمان پیدایش به انواع مختلفی تولید شده است و اقبال و توجه زیاد به انواع لوله‌های پلی‌ اتیلن به دلیل مزایای منحصربه‌فرد این لوله‌ها است. قابل‌ ذکر است که این مزایا تنها بخشی از مشخصات و مزایای بسیار عالی لوله پلی‌ اتیلن است و برای هرکدام از کاربردهای این لوله‌ها می‌توان مزایای بسیاری نام برد.

۱. مقاومت در برابر خوردگی

۲. مقاومت در برابر پوسیدگی، سایش و ضربه

۳. خاصیت انعطاف‌پذیری مناسب

۴. سبکی وزن و خاصیت جمع شوندگی

۵. مقاومت عالی در برابر زمین‌لرزه و رانش زمین

۶. قابلیت اتصال بسیار محکم، بدون نشتی

۷. مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش

۸. دارا بودن خصوصیات هیدرولیکی

 

نحوه تولید لوله پلی‌ اتیلن

فرآیند تولید لوله‌های پلی‌ اتیلن به روش اکستروژن هست که مواد اولیه به صورت گرانول به داخل دستگاه اکسترودر وارد شده و در اثر حرارت ذوب می‌شود. سپس مواد ذوب‌شده به‌وسیله ماردون (میله مارپیچ) به جلو رانده می‌شود و پس از خروج از اکسترودر وارد قالب می‌شود. مواد پخته‌ شده پس از خروج از سر قالب، از کالیبراتور عبور کرده و در تانک وکیوم با اعمال فشار مناسب شکل داده می‌شوند.

سطح لوله به محض خروج از کالیبراتور به‌وسیله لایه‌هایی از جریان آب سرد خنک می‌گردد. حرارت بالای مذاب پلی‌اتیلن بعد از خروج از قالب به‌تدریج در تانک وکیوم و پس‌ از آن در تانک‌های خنک‌کننده با استفاده از آب سرد کاهش می‌یابد. لوله‌های تولیدشده به‌وسیله دستگاه کشنده به‌تدریج از درون تانک‌های خلاء و خنک‌کننده کشیده شده و به‌وسیله دستگاه مارک زن، مشخصات فنی، تاریخ تولید، علامت استاندارد و نشان اختصاری نام شرکت بر روی آن ثبت می‌گردد و سپس به‌وسیله دستگاه برش در متراژهای مختلف و معین بریده می‌شوند.

 

قیمت لوله پلی‌ اتیلن

قیمت لوله پلی‌ اتیلن نسبت به نوع مواد اولیه، گرید مواد و خلوص مواد اولیه تولید، متفاوت هست منظور از خلوص مواد میزان ترکیب مواد اولیه تولید لوله پلی‌اتیلن با مواد ضایعاتی هست. لوله پلی‌اتیلن تشکیل‌ شده از مواد پلی‌اتیلن می‌باشند که قیمت این مواد در بورس همواره در حال تغییر و نوسان هست و ثبات نسبی در قیمت این محصول وجود ندارد. همچنین فاکتورهای متعدد دیگری اعم از نرخ ارز، هزینه حمل‌ونقل، هزینه‌های پرسنلی و بسیاری موارد دیگر ممکن است در قیمت نهایی و تهیه لیست قیمت تاثیرگذار باشد.

قیمت لوله پلی‌اتیلن رابطه مستقیمی با قیمت اتصالات پلی‌اتیلن دارد و لیست قیمت اتصالات پلی‌اتیلن تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قیمت لوله پلی‌اتیلن است. لیست قیمت لوله پلی‌اتیلن تک جداره آب‌رسانی، لوله تک جداره گازرسانی و لوله پلی‌اتیلن دوجداره کاروگیت و همچنین قیمت لوله اسپیرال پلی‌اتیلن براساس قیمت فروش مواد اولیه در بورس کالا با احتساب هزینه تولید و حمل و تحویل درب کارخانه و بر اساس گریدهای مواد اولیه به صورت کیلوگرم و یا بر اساس متر محاسبه واعلام می‌گردد.


تاریخ

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401