مقابله با سیل با روش های نوین

مقابله با سیل با روش های نوین

تغییرات جوی و اختلال در محیط زیست، سیلاب‌ها را به پدیده‌هایی معمول تبدیل کرده بطوریکه در اکثر مناطق کره زمین شاهد این رویداد و صدمات ناشی از آن می باشیم و البته در مقابله با این موضوع و با گسترش و توسعه مواد و محصولات نوین، روشهای جدیدی نیز ابداع شده است که از جمله استفاده گسترده تر از پلیمرها در مقابله با این پدیده طبیعی می باشد.

محافظ سیل پرشده با آب

محافظ سیل پرشده با آب موسوم به سیستم WIPP با هدف کنترل سیلاب طراحی و ساخته شده است. درواقع در این سیستم از ایده آب در برابر آب استفاده شده و محفظه‌ای که با آب پر می‌شود، برای کنترل و جلوگیری از پیشروی سیلاب به کار می‌رود. در آن نوعی سیستم موج‌گیر داخلی به کار رفته که در بعد صنعتی ساخته شده و لایه بیرونی آن از پلی‌استر با پوشش وینیل است. این سیستم وزن بسیار کمی دارد و به سرعت و در کمترین زمان ممکن قابل‌استفاده و نصب است و به راحتی هم می‌توان آب داخل آن را تخلیه و دوباره جمع کرد.

علاوه‌بر این، چنین سیستمی قابل‌حمل است و بار‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. این سیستم مانند لوله‌ای پهن و بلند در مقیاس‌های مختلف تولید شده و از ۴/۲ متر تا ۵۰ متر را پوشش می‌دهد. برای کار با این محافظ، ابتدا آن را از حالت حلقه و رول‌شده خارج و با نزدیک‌ترین منبع آب قابل‌دسترس مانند شیر‌های هیدرانت آتش‌نشانی، آب رودخانه‌ها و شیلنگ‌های باغبانی، پر از آب کنید.

آکوابکس

این سیستم نوعی سیستم محافظتی در برابر سیلاب است که در دنیا برای جلوگیری از ورود سیل به منازل مسکونی و شهر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم یکی از محبوب‌ترین سیستم‌ها در دنیا به شمار می‌رود و به نوعی به خاطر راحتی استفاده از آن به‌عنوان اولین خط دفاعی در برابر ورود آب به در‌ها و پنجره‌های منازل به کار می‌رود. این سیستم سبک‌وزن بار‌ها قابل‌استفاده است و از آن حتی می‌توان به‌عنوان نوعی محافظ سیل دائمی استفاده کنید.

سیستم آکواباکس مانند یک سپر قوسی‌شکل است که برای نصب آن جلوی در ورودی یا جلوی پنجر‌ها بهتر است واشر چارچوب عقبی را روی قسمت پشتی ساختار سیستم محافظ آب در وسط چرخانده و چرخ‌دنده‌ها را تنظیم کنید تا به راحتی جلوی در قرار گیرد. این سیستم در اندازه‌های مختلف با پهنای ۹۳ سانتیمتری و یک متر و ۲۴ سانتیمتری و ارتفاع ۶۰ سانتیمتری؛ ارتفاع ۳۰ و ۹۰ سانتیمتری با هر پهنایی تولید می‌شود. سپر‌های ۳۰ سانتیمتری بیشتر برای پنجره‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شوند.

دروازه آب

«دروازه آب»، نوعی سیستم کنترل واکنش سریع سیلاب است که به طور موقت عمل می‌کند. این سیستم که توسط محققان کانادایی ساخته شده، نوعی دستگاه هوشمند از جنس PVC است که در آن از فشار آب ورودی به دروازه و آبی که در پشت آن جمع می‌شود برای ثابت نگه‌داشتن سیستم استفاده می‌شود. زمانی که حجم آب زیاد شده و در پشت این دروازه تجمع می‌یابد، قسمت بالایی این سد به سمت بالا هل داده می‌شود و به این شکل سد محکمی را در برابر جریان‌های سیل‌آسا ایجاد می‌کند.

درست است که دروازه‌های آب نسبت به کیسه‌های شن هزینه بالاتری را شامل می‌شوند، اما در مقابل سیل مقاومت بالاتری دارند و آسیب‌های ناشی از آن را بهتر مدیریت کرده و کاهش می‌دهند. به گزارش hydroresponse، این سیستم به راحتی قابل‌نصب و اجراست و یک نفر هم به راحتی می‌تواند آن را در کمتر از چند دقیقه برای محافظت از منزل مسکونی خود برقرار کند و پس از اتمام سیل، آن را جمع کند.

ابعاد بزرگ‌تر دروازه آب هم برای مناطق وسیع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. درواقع، از اتصال چند دروازه آب کوچک‌تر به هم می‌توانید برای نقاط وسیع‌تر استفاده کنید. این محصول نسبت به کیسه‌های شن سبک‌تر بوده و قابل‌حمل است، به‌طوری که رول شده و فرد می‌تواند با خود جابه‌جا کند و بار‌ها نیز قابل‌استفاده است و دیگر نیازی به موادی، چون شن برای پرکردن آن نیاز ندارد.

سد سیلی

سد سیلی در برابر آب ورودی اختراع جدیدی است که به شکل خانه‌های لگو در کنار هم قرار می‌گیرد. این تکه‌های لگو را می‌توان با اتصال به یکدیگر در موقعیتی مناسب قرار داد که بتواند از نفوذ سیلاب به منازل یا تاسیسات مهم و فضا‌های تجاری جلوگیری کند. این دستگاه در واقع جعبه‌ای است که به‌طور خودکار با بالا آمدن آب سیلاب پر می‌شود. به گزارش design۱st، وزن آبی که داخل آن پر می‌شود به همراه قفل‌هایی که لگو‌ها را در هم نگه می‌دارد، این سازه را در برابر سیلاب مستحکم می‌کند.

هر واحد لگویی دارای یک واشر فشرده فومی است که وقتی واشر توسط واحد‌های پرکننده تحت‌فشار قرار می‌گیرد محکم به زمین می‌چسبد و دیگر نیازی به پیچ‌کردن آن‌ها به زمین نیست. لگو‌ها از همین قسمت آب را جذب می‌کنند. راه‌اندازی آن به متخصص نیاز ندارد و هر فردی به تنهایی هم می‌تواند آن را آماده کار کند و بعد از اتمام کار هم با جدا کردن لگو‌ها از هم، می‌توان آن‌ها را مانند جعبه روی هم قرار داد. با توجه به اتصال لگو‌ها به هم، ارتفاع یا طول آن را تا جایی که مورد نیاز باشد می‌توان بالا برد یا گسترده کرد.

سد‌های کیسه‌ای

سد‌های سریع در قالب کیسه‌های آبی یکی از سریع‌ترین موانع مقابله با سیلاب به شمار می‌روند که به‌ویژه در آمریکای شمالی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل مهار سیل در شهر‌ها و مناطق شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. توزیع گسترده آن طی یک‌سال گذشته کمک زیادی به آمریکایی‌ها در مهار سیل کرده است.

این کیسه‌های آبی در اندازه‌های مختلف ۱.۵ متری، سه متری و پنج متری تولید شده که به راحتی تا می‌شوند و قابل حمل بوده و تقریبا برای تمام محیط‌ها قابل‌استفاده هستند. این کیسه‌ها وسایل بسیار موثری در جلوگیری از ورود آب سیلاب به داخل منازل مسکونی به شمار می‌روند. این سد‌های سریع در برابر سیلاب، از نوعی پلیمر فوق‌جاذب ساخته شده‌اند که مانند مواد به کار رفته در پوشک نوزادان عمل می‌کند، به‌طوری که وقتی در تماس با آب قرار می‌گیرد به سرعت فعالیت خود را آغاز می‌کند و در مدت پنج دقیقه آب را به خود جذب می‌کند و سپس این آب جذب شده در داخل کیسه مانند ژل عمل کرده و به‌عنوان سدی در برابر سیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.


تاریخ
4/8/2019 9:17:18 AM
منبع خبر