ساخت سنسور حرارتی بسیار حساس با مخلوط پلیمری جدید

ساخت سنسور حرارتی بسیار حساس با مخلوط پلیمری جدید

مرجع پلیمر در بازار ایران: دانشمندان آزمایشگاه الکترونیک ارگانیک دانشگاه لینشوپینگ، موفق به ساخت یک سنسور حرارتی فوق حساس با استفاده از مخلوط پلیمری جدید شده اند که انعطاف پذیر، شفاف و قابل چاپ است. این سنسور جدید قابلیت استفاده در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی، از جمله بهبود زخم،  پوست الکترونیکی و ساختمان های هوشمند را، دارد.
این سنسور حرارتی فوق حساس براساس خواص مواد ترموالکتریک، ساخته شده است. الکترون ها در یک ماده ترموالکتریک از طرف سرد به سمت گرم حرکت می کنند و زمانی که اختلاف دما بین دو طرف بوجود می آید، اختلاف ولتاژ ایجاد می شود. البته در در این پروژه، محققان ماده ترموالکتریکی را تولید کرده اند که به جای الکترونها از یون ها برای انتقال بار الکتریکی استفاده می کند و اثر آن صد برابر بزرگتر است.

ماده ترموالکتریک که از الکترون ها استفاده می کند می تواند ۱۰۰ میکروولت در هر کلوین ایجاد کند و این جریان در ماده جدید، ۱۰ میلی ولت بر کلوین است. بنابراین سیگنال ۱۰۰ برابر قوی تر شده و یک تفاوت کوچک دمایی می تواند یک سیگنال قوی را نشان دهد.

نتایج تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان آزمایشگاه الکترونیک ارگانیک دانشگاه لینشوپینگ، در نشریه Nature Communications منتشر شده است.


تاریخ
4/6/2019 9:14:38 AM
منبع خبر