محصولی پلیمری که در تکثیر دام و ناباروری دام‌ها تاثیر دارد

محصولی پلیمری که در تکثیر دام و ناباروری دام‌ها تاثیر دارد

محققان کشور موفق به ساخت محصولی پلیمری شدند که در تکثیر دام و ناباروری دام‌ها تاثیر دارد و چندقلوزایی به واسطه آن امکان پذیر می شود.

دکتر سید مجتبی تقی زاده مجری طرح «تولید فرآورده دارویی برای درمان ناباروری و تراکم باروری در دام» و عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما موفق به تولید فراورده پلیمری شدیم که در باروری، چندقلوزایی و رفع مشکلات کیستی دام (گوسفند) تأثیر گذار است.

وی افزود: این محصول یک فراورده پلیمری T شکل است که در واژن دام طی ۱۲ تا ۱۴ روز قرار می‌گیرد و از آن داروی پروژسترون آزاد می‌شود؛ این پروسه باعث می‌شود کیست‌های دام از بین برود.

این محقق با اشاره به دیگر مزایای محصول گفت: با استفاده از این محصول پلیمری که در بدن دام قرار می‌گیرد تراکم باروری ایجاد خواهد شد؛ نازایی در دام از بین می‌رود و چندقلوزایی اتفاق می‌افتد.

تقی زاده با بیان اینکه نمونه خارجی از این محصولات در بازار به وفور دیده می‌شود، بیان کرد: نمونه‌های خارجی گران قیمت هستند و دانش فنی نمونه‌های موجود وجود ندارد؛ حتی در برخی موارد نمونه‌های اسفنجی وجود دارد که باعث عفونت در دام می‌شود. عفونت در دام در مدت زمان طولانی ناباروری را به بار می‌آورد.

تقی زاده تاکید کرد: اما ما در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی موفق شدیم دانش فنی این محصول را بدست آوریم و این محصول را وارد بازار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اخیراً مشکل واردات دام مطرح شده است، گفت: با توجه به این مشکلات که برای دام به وجود آمده در ۶ ماه دوم سال جدی تر کار می‌کنیم و در صدد هستیم که این محصول پلیمری را بیشتر وارد بازار کنیم زیرا این محصول پلیمری روی تراکم باروری تأثیر دارد.

تقی زاده در خصوص ویژگی‌های این فراورده پلیمری T شکل گفت: این محصول هفت سانتیمتر ارتفاع دارد و به بندی متصل است؛ می‌توان بعد از دوره درمان آن بند را کشید و پلیمر را از بدن دام خارج کرد. هر قطعه این فرآورده ۳ بخش دارد و مواد موجود در هر قطعه با قرار گرفتن درون واژن دام به مرور آزاد و جذب بدن می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دامداران در استان‌های خراسان، کرمانشاه، همدان و … تا کنون به واسطه این فراورده نتیجه دیده‌اند.

تقی زاده با اشاره به قیمت این محصول گفت: با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم واردات این محصول به سختی صورت می‌گیرد و قیمتی که ما تولید کرده‌ایم نصف نمونه خارجی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر افزود: همچنین استفاده از این پلیمر می‌تواند در باروری خارج از فصل گوسفندان تأثیر گذار باشد و از آنجایی که سالانه یکبار بارور می‌شوند به واسطه این محصول می‌توان دام را ۲ بار در سال بارور کرد.

تقی زاده با اشاره به مشکلات کنونی کشور در تأمین دام و محصولات دامی گفت: کشور به منظور باروری دام‌های نازا سالانه به ۴۰۰ هزار قطعه از این نوع فرآورده پلیمری احتیاج دارد و توان تولید این میزان نیز به طور کامل موجود است.

وی افزود: روش درمان نازایی دام با این محصول پلیمری علاوه بر افزایش سرعت درمان دام و کاهش هزینه‌های مربوط به درمان امکان تنظیم زمان بارداری و همزمانی دوره بارداری در چند دام را به دامداران می‌دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی گفت: این فناوری پس از زلاندنو در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به صورت بومی ساخته شده و در واقع ایران دومین کشور دارای فناوری درمان نازایی دام است.

وی خاطر نشان کرد: پلیمر Tشکل با مجوز سازمان دامپزشکی و پروانه تولید وارد بازار شده است.


تاریخ
3/12/2019 9:23:30 AM
منبع خبر